Fiber-tv, bredband & telefoni

Fiber-tv

Nynäshamnsbostäder har ett avtal med Telia som innebär att alla hyresgäster har ett basutbud av TV kanaler som distribueras över fibernätet. Vidare kallad fiber-TV.

I basutbudet ingår Telias Paket Lagom.
Tänk på att basutbudet ingår i din hyra och går inte att välja bort.

Klicka på länken för guide till hur du aktiverar tv-tjänsten

Klicka på länken till Guide till fjärrkontrollen

Bredband

Internet ingår inte i hyran och är en tilläggstjänst som du själv får beställa. Fibernätet möjliggör att du kan välja att surfa med hastigheter upp till 1 Gbit per sekund. Majoriteten av tjänsteleverantörerna som förekommer på den svenska marknaden finns på Nynäshamnsbostäders öppna fiber.
I varje lägenhet finns en mediaomvandlare (Inteno) installerad i eller i anslutning till hallen samt ett uttag i vardagsrummet. Hus byggda efter 2009 har uttag i samtliga rum. Det är viktigt att du kopplar rätt.
Gör så här: Sladden från INTENON till rummets datauttag ska sitta i port märkt LAN 1-8 (valfri port). Sladden mellan routern och datauttaget ska sitta i WAN-uttaget i routern.

Telefoni

I våra bostäder kan du koppla in din fasta telefon på olika sätt beroende på var du bor. Många av våra bostäder har det vanliga telenätet kvar för telefon och du kan fortsätta att använda den som tidigare.  Med fibernätet som finns i alla lägenheter har du möjligheten att välja IP-telefoni istället.

IP-telefoni fungerar som vanlig fast telefon men du ringer via fibernätet istället för i det vanliga telefonjacket.

Telefoni ingår inte i hyran och är en tilläggstjänst som du själv får beställa.

Övrigt

  • Att beställa tjänster, komma igång och värt att tänka på

Rekommendationen är att ringa direkt till en tjänsteleverantör för att erhålla dagsaktuella erbjudanden och kampanjer. Kontakta din tjänsteleverantör om du har frågor rörande fakturor, inkoppling av enheter, eller om den tjänst som du beställt inte fungerar.

  • Behöver du hjälp?

Vid problem skall du alltid kontakta din tjänsteleverantör.
Om du har problem med TV-utbudet som ingår i hyran ring Telias kundtjänst på 90 200. Ha ditt lägenhetsnummer tillhands.

  • Vad gör jag om jag endast har ett nätverksuttag i vardagsrummet?

Äldre fastigheter har endast ett nätverksuttag, oftast placerad i vardagsrummet.
Om du har behov av fler nätverksuttag kan du köpa en s.k. switch. En switch är ungefär som ett grenuttag för ström och kostar mellan 150-300 kronor.