Teknikutvecklingen går hela tiden framåt och vi på Nynäshamnsbostäder vill följa utvecklingen och erbjuda våra hyresgäster de mest moderna och bästa lösningarna.
Sedan sommaren 2016 är alla våra lägenheter anslutna med öppen fiber. Det här är en stor del av framtiden och det teknikskifte som just nu sker runt om i hela Sverige. Vid i princip all nyutveckling av bostadsnära tjänster, liksom olika omsorgs- och samhällstjänster anpassas det för öppen fiber.

Öppen fiber eller fibernätet som det också kallas gör att det blir möjligt att ta del av modern kommunikationsteknik för Internet, TV och Telefoni.
Alla tjänsterna och leverantörerna finns samlade i en tjänsteportal som hanteras av kommunikationsoperatören, Svenska Stadsnät. Du hittar alla tjänster och utbudet här. Observera, även Com Hem är valbara.

I varje lägenhet finns en mediaomvandlare (Inteno) installerad i eller i anslutning till hallen samt ett uttag i vardagsrummet. Hus byggda efter 2009 har uttag i samtliga rum.

Med fibernätet har du möjligheten att välja mellan flera olika tjänsteleverantörer av Internet, TV och Telefoni.

Internet

Fibernätet gör att du kan välja mellan flera olika tjänsteleverantörer och du kan surfa med hastigheter upp till 1 Gbit per sekund.
Internet ingår inte i hyran och är en tilläggstjänst som du själv får beställa.

TV

Nynäshamnsbostäder har ett avtal med Svenska Stadsnät och Telia som innebär att alla hyresgäster har ett basutbud av TV kanaler som distribueras över fibernätet. Vidare kallad fiber-TV.

I basutbudet ingår Telias Paket Lagom och tänk på att basutbudet ingår i din hyra.

Telefoni

I våra bostäder kan du koppla in din fasta telefon på olika sätt beroende på var du bor. Många av våra bostäder har det vanliga telenätet kvar för telefon och du kan fortsätta att använda den som tidigare.  Med fibernätet som finns i alla lägenheter har du möjligheten att välja IP-telefoni istället. 

IP-telefoni fungerar som vanlig fast telefon men du ringer via fibernätet istället för i det vanliga telefonjacket.
Du behöver själv teckna ett avtal med någon av de tjänsteleverantörer som finns listade i Svenska Stadsnäts portal

Att beställa tjänster och att komma igång

Det finns två sätt att komma igång med tjänster i det öppna nätet. Antigen ringer du direkt till en tjänsteleverantör eller så kan du beställa tjänster via Svenska Stadsnäts portal. Följ denna installationsguide i så fall.
Rekommendationen är att ringa direkt till en tjänsteleverantör för att erhålla dagsaktuella erbjudanden och kampanjer.

Vart vänder jag mig om jag behöver hjälp?

Vid problem skall du i första hand alltid kontakta din tjänsteleverantör.
Om du behöver gratis installationshjälp i hemmet av din nya TV-box ring 010-470 66 91.
Vid andra typer av tekniska problem ring 010-15 15 099 (telefonsvarare).

Vad händer med Com Hem?

Com Hem är också valbara som tjänsteleverantörer i det öppna nätet.
Com Hem koaxialkabelnätet (tre hål i väggen) kommer att stängas ner 2017-10-01.
Tidigare avisering om att koaxialkabelnätet stängs ner 2017-06-30 förlängs med tre månader med andra ord till 2017-10-01.

Observera. Det är inte bara TV som stängs ner i samband med att koaxialkabelnätet stängs. Även Internet och Telefoni stängs ner.

Vill du välja tjänster från Com Hem kontaktar du Com Hem själv på 90 200.

Viktigt för dig som har Com Hem idag: om du inte är intresserad av Com Hem tjänster efter 2017-06-30 ber vi dig kontakta Com Hem på 90 222 omgående för att säga upp ditt avtal för att uppsägningen ska ske 2017-06-30.

Vad gör jag om jag bara har ett nätverksuttag i vardagsrummet?

Äldre fastigheter har endast ett nätverksuttag, oftast placerad i vardagsrummet.
Om du har behov av fler nätverksuttag kan du köpa en s.k. switch. Switchen kan betraktas som ett grenuttag för ström och kostar ca 300 kronor. Exempel på hur en switch kan se ut.

Vad är en kommunikationsoperatör?

En kommunikationsoperatör (KO) är en samordnare av olika tjänsteleverantörer som du kan välja mellan. KO ser till att konkurrensneutralitet råder och att infrastrukturen fungerar. Resten hanteras av varje tjänsteleverantör. Svenska Stadsnät är en kommunikationsoperatör.

Vad är en tjänsteleverantör?

En tjänsteleverantör är den leverantör som du väljer för tjänster som t ex bredband i vårt öppna fiber nät. Det är alltid tjänsteleverantören du kontaktar om du har frågor om ditt abonnemang, vill göra en felanmälan eller vill avsluta dina tjänster.

Vad innebär det för mig som hyresgäst?

Vår nya kommunikationsoperatör kommer att erbjuda ett ”smörgåsbord” av tjänsteleverantörer som du som hyresgäst kan välja mellan.

Att tänka på

Kontakta din tjänsteleverantör om du har frågor rörande fakturor, inkoppling av enheter, eller om den tjänst som du beställt inte fungerar.
Har du frågor kring anslutning av fiber från Svenska Stadsnät är du välkommen att kontakta deras kundtjänst på telefon 020-10 00 95 helgfria vardagar mellan kl. 08.00 och 16.00.
Frågor gällande tjänster för internet, tv och telefoni besvaras av respektive tjänsteleverantör.