Teknikutvecklingen går hela tiden framåt och vi på Nynäshamnsbostäder vill följa utvecklingen och erbjuda våra hyresgäster de mest moderna och bästa lösningarna.
Sedan sommaren 2016 är alla våra lägenheter anslutna med öppen fiber. Det här är en stor del av framtiden och det teknikskifte som just nu sker runt om i hela Sverige. Vid i princip all nyutveckling av bostadsnära tjänster, liksom olika omsorgs- och samhällstjänster anpassas det för öppen fiber.

Öppen fiber eller fibernätet som det också kallas gör att det blir möjligt att ta del av modern kommunikationsteknik för Internet, TV och Telefoni.
Alla tjänsterna och leverantörerna finns samlade i en tjänsteportal som hanteras av kommunikationsoperatören, Svenska Stadsnät. Du hittar alla tjänster och utbudet här

I varje lägenhet finns en mediaomvandlare (Inteno) installerad i eller i anslutning till hallen samt ett extra uttag i vardagsrummet. Hus byggda efter 2009 har extra uttag i samtliga rum.

Med fibernätet har du möjligheten att välja mellan flera olika leverantörer av Internet, TV och Telefoni.

Internet
Fibernätet gör att du kan välja mellan flera olika tjänsteleverantörer och du kan surfa med hastigheter upp till 1 Gbit per sekund.
Internet ingår inte i hyran och är en tilläggstjänst som du själv får beställa med någon av tjänsteleverantörerna som finns listade i Svenska Stadsnäts portal 

TV
Nynäshamnsbostäder har ett avtal med Svenska Stadsnät och Telia som innebär att alla hyresgäster har ett basutbud av TV kanaler som distribueras över fibernätet. Vidare kallad fiber-TV.

I basutbudet ingår Telias paket Lagom och tänk på att basutbudet ingår i din hyra.

Telia paket Lagom innehåller 24 kanaler varav 7 kanaler sänds i HD.
Läs mer om fiber-TV och hur du kommer igång här 

Telefoni
I våra bostäder kan du koppla in din fasta telefon på olika sätt beroende på var du bor. Många av våra bostäder har det vanliga telenätet kvar för telefon och du kan fortsätta att använda den som tidigare.  Med fibernätet som finns i alla lägenheter har du möjligheten att välja IP-telefoni istället. 

IP-telefoni fungerar som vanlig fast telefon men du ringer via fibernätet istället för i det vanliga telefonjacket.
Du behöver själv teckna ett avtal med någon av de tjänsteleverantörer som finns listade i Svenska Stadsnäts portal

Vad är en kommunikationsoperatör?
En kommunikationsoperatör (KO) är en samordnare av olika tjänsteleverantörer som du kan välja mellan. KO ser till att konkurrensneutralitet råder och att infrastrukturen fungerar. Resten hanteras av varje tjänsteleverantör. Svenska Stadsnät är en kommunikationsoperatör.

Vad är en tjänsteleverantör?
En tjänsteleverantör är den leverantör som du väljer för tjänster som t ex bredband i vårt öppna fiber nät. Det är alltid tjänsteleverantören du kontaktar om du har frågor om ditt abonnemang, vill göra en felanmälan eller vill avsluta dina tjänster.

Vad innebär det för mig som hyresgäst?
Vår nya kommunikationsoperatör kommer att erbjuda ett ”smörgåsbord” av tjänsteleverantörer som du som hyresgäst kan välja mellan.

När ni byter kommunikationsoperatör och jag har en tjänsteleverantör som inte finns med i utbudet - vad händer då? Jag har till exempel ComHem idag.
Vi kan inte direkt påverka vilka tjänsteleverantörer som Svenska Stadsnät väljer att ta med, men både dem och vi vill självklart erbjuda konkurrenskraftiga och kända varumärken.
När det gäller bindningstider ska du i första hand prata med din nuvarande leverantör. Generellt kan man säga att om en leverantör inte finns i det öppna nätet och därmed inte kan leverera din tjänst så förfaller också avtalet och du är fri att teckna nytt abonnemang, d.v.s. du behöver inte betala för något du inte kan använda. Om du till exempel har ett ComHem avtal så förfaller den automatiskt 2017-06-30. Om du har en digitalbox som hör till det abonnemanget kan du bli skyldig att köpa loss den till restvärdet eller lämna tillbaka den.

Att beställa tjänster och att komma igång
I denna installationsguide kan du läsa mer om hur medieomvandlaren och hur anslutningen fungerar. Där ser du även hur man beställer tjänsterna via portalen.

Att tänka på:
Kontakta din tjänsteleverantör om du har frågor rörande fakturor, inkoppling av enheter, eller om den tjänst som du beställt inte fungerar.
Har du frågor kring anslutning av fiber från Svenska Stadsnät är du välkommen att kontakta deras kundtjänst på telefon 020-10 00 95 helgfria vardagar mellan kl. 08.00 och 16.00.
Frågor gällande tjänster för internet, tv och telefoni besvaras av respektive tjänsteleverantör.