Per 2017-10-01 släcks Com Hem (koaxkabelnätet) ner.
Om du inte har hämtat ut din nya TV-box är du välkommen att hämta ut din TV-box i receptionen på Nynäshamnsbostäder, Lövlundsvägen 8A.
Vi rekommenderar att du gör det så fort som möjligt.

Tv-boxen lämnas ut till kontraktsinnehavaren mot uppvisande av legitimation. Om du skickar ett ombud så måste ombudet visa upp bådas legitimation.
TV-boxen får du låna av oss och tillhör lägenheten.

För att komma igång med TV-boxen behöver du en identifikationskod och kontrollkod. Du får koderna antigenom genom att ringa Telia på 90 200 eller via www.telia.se/aktivera.

Om du behöver hjälp i hemmet med installation av TV-boxen kan du få kostnadsfri hjälp från Bredbandsgruppen. Telefonnummer till Bredbandsgruppen är 010-470 66 91.

Observera att informationen hänvisar mycket till Telia. Anledningen är att Telia levererar grundutbudet av TV (24 kanaler) som är standard i samtliga lägenheter och ingår i hyran.
Om du vill ha ett annat kanalutbud eller vill välja en annan Internet- och telefoni leverantör än Telia hänvisas du till respektive tjänsteleverantör. 

Särskild information till hyresgäster med ComHem.

Com Hem har skrivit avtal med Svenska Stadsnät och kommer inom kort att vara valbara som tjänsteleverantör i det öppna nätet.
Det innebär att du kan välja att även i fortsättningen köpa bredband, telefoni och eventuella tv-tjänster från Com Hem.
Leveransen av tjänsterna via koaxialkabelnätet är förlängt med i dagsläget tre månader och kommer att upphöra 2017-10-01.
Har du redan egna avtal för digital-TV, bredband eller telefoni via Com Hem kommer du att få erbjudande om att flytta över dessa till Com Hem tjänster i det öppna nätet.
Observera att du kan använda din TiVo box som tidigare även i det öppna nätet.

Viktigt, om du inte är intresserad av Com Hem tjänster efter 2017-06-30 ber vi dig kontakta Com Hem på 90 222 omgående för att säga upp ditt avtal för att uppsägningen ska ske 2017-06-30.

Observera, tilläggsavtalen löper inte ut automatiskt enligt tidigare avisering utan du måste själv kontakta Com Hem och säga upp ditt avtal.

Fortsätter du använda dina tilläggstjänster från Com Hem under förlängningstiden kommer Com Hem att debitera dig som tidigare.

Som tidigare meddelats så ingår TV-boxen från Telia i din hyra med 70 kr/månad

Hur installerar jag TV-boxen från Telia?
- Förutsättningen är att du beställer en Identifikationskod och Kontrollkod enligt anvisningen ovan.
När det är gjort följ denna guide.

Vad är fiber-TV?
- Med hjälp av fiberoptik i de ledningar som dras till fastigheterna, kan man idag optimera förutsättningarna för mycket bra kvalitet av den information som går genom kablarna. Det här effektiviserar leveransen från den som erbjuder en tv-tjänst, till den som ska använda den, till exempel du som hyresgäst. Allt fler tjänster utvecklas för det som kallas öppen fiber. Med hjälp av fiberoptik blir den digitala motorvägen alltså både bredare och snabbare.

Vad kommer det att innebära i praktiken med FiberTV från Telia?
- Tjänsteleverantör är Telia och som hyresgäst kommer du att få tillgång till utbudet i Telias paket Lagom – med alla de kanaler det innebär. Att Nynäshamnsbostäder drar in fiber i lägenheten betyder också att du får helt nya möjligheter för din telefoni och internetanslutning – många tittar till exempel idag allt mer i datorrutan, än i tv-rutan, samtidigt blir tv-apparaterna allt mer lika datorer. Tilläggstjänster som bredband och telefoni kan du själv beställa och bekosta genom de olika tjänsteleverantörer som finns publicerade på portalen hos Svenska Stadsnäts hemsida. Detsamma gäller om du är intresserad av det övriga programutbudet. Det är Svenska Stadsnät som leder arbetet med utrullningen.

Tänk på att utbudet ingår i din hyra. De områden som inte betalat för tv tidigare, kommer att få en fibertv avgift på sin hyresavi.
Om du vill ha ett annat kanalutbud eller vill välja en annan Internet- och telefoni leverantör än Telia hänvisas du till respektive tjänsteleverantör. 

Vilka kanaler ingår i TV paketet från Telia?
- De kanaler som ingår i Telia Lagom

Vad behöver jag?
- Redan idag finns en medieomvandlare (Inteno) installerad i din lägenhet. I leveransen ingår dessutom en TV-box. Behöver du fler beställer du och betalar dem från något av Telias försäljningsställen eller om du har valt en en annan tjänsteleverantör hänvisas du till dem. TV-boxen från Telia tillhör lägenheten och så länge du bor kvar hos oss får du låna den.
Tänk på att du inte behöver beställa någon internetanslutning för att kunna titta på TV.

Finns det en bruksanvisning av fjärrkontrollen?
- Ja, det finns det. Läs mer här. 

Behöver jag flera TV-boxar från Telia?
- Om du vill ha flera tv-apparater anslutna, behöver du också flera TV-boxar. 
Om du till exempel vill ha en TV-box med nätverksuttag väljer du en TV-box av typen Arris VIP 4302.
Om du vill ha en trådlös TV-box måste du köpa både en Arris VIP 4302 och en Technicolor TG234.
Du kan ha upp till 4 extra TV-boxar utan att månadsavgiften påverkas.
När du köper extra TV-boxar tänk på att fråga säljaren om eventuell kollektivrabatt. 
Läs mer här

Om du har valt en annan tjänsteleverantör en Telia hänvisas du till respektive tjänsteleverantör.

Finns det inspelningsbara TV-boxar?
Den TV-box du får låna gratis av oss är inte inspelningsbar. Vill du ha en inspelningsbara TV-box finns sådana att köpa från Telias försäljningsställen. Modellen heter Arris VIP 2853.
Läs mer här

Om du har valt en annan tjänsteleverantör en Telia hänvisas du till respektive tjänsteleverantör.

Vad gör jag om min TV endast har SCART och inte HDMI?
- Då måste du använda en adapter som omvandlar signalen från HDMI till SCART.
Du kan erhålla en adapter kostnadsfritt från oss. Hämtas i receptionen på Nynäshamnsbostäder. 
Exempel på adaptrar.

 

Vad kommer detta kosta?
- Fiber är en standardhöjande åtgärd. Nynäshamnsbostäder har tillsammans med Hyresgästföreningen kommit överens om att höja priset till 70 kronor per lägenhet och månad. I din hyresavi kommer du se avgiften särredovisad som ”Fiber-TV” och ersätter den tidigare avgiften från ComHem eller Hem-TV.

Vad gör jag om jag får problem med Telia FiberTV?
- Ring i första hand till Telias kundtjänst på telefon 90 200.
I andra hand ring Bredbandsgruppen på telefon 010-470 66 91.
Du kan också felsöka din TV själv via denna länk
https://www.telia.se/privat/support/felanmalan/tv 

Det står ”Ingen signal” på TV:n, vad gör jag?
Troligtvis är TV:n inställd på fel ingång. Har du t.ex. TV-boxen kopplad till HDMI1 men TV:n är inställd på Ext1 fungerar det inte. Använd fjärrkontrollen till TV:n för att ändra till rätt ingång (i detta fall HDMI1). Denna knapp kan se olika ut, t.ex: Source, Input, AV, HDMI

 

 

Vad gör jag om TV-boxen från Telia inte vill fungera?
- Många fel kan lösas genom att du gör en omstart av din TV-box.
Då stänger du helt enkelt av den och drar ur sladden ur väggen.
Vänta någon minut och sätt sedan på allt igen. Hjälper inte det gör du en felanmälan till Telia.
Om du har valt en annan tjänsteleverantör en Telia hänvisas du till respektive tjänsteleverantör.

Vad gör jag om bild och/eller ljud fryser eller hackar?
- Gör en omstart av din mediaomvandlare. Då stänger du helt enkelt av den och drar ur sladden ur väggen. Vänta någon minut och sätt sedan på allt igen.
Hjälper inte det gör du en felanmälan till Telia.

 

Vi reserverar oss för felskrivningar och ändringar